Referentie

Hans Boodt Mannequins

Efficiëntieslag met fashion software

Door jarenlange ervaring in productpresentatie, ontwerpen van winkelconcepten en het kennen van de praktijk op de werkvloer weet Hans Boodt Mannequins als geen ander waar een etalagefiguur aan hoort te voldoen. Hans Boodt mannequins worden – met behulp van partners – over de hele wereld verkocht. Het bedrijf levert (custom made) etalagefiguren aan vele grote ketens. Hans Boodt heeft gemiddeld 5.000 poppen op voorraad en heeft daarnaast een ‘on call’ voorraadprogramma van 15.000 poppen. 

Erp systeem met internationaal karakter

Hans Boodt Mannequins heeft een enorme internationale groei doorgemaakt en staat voor een nog veel groter groeipotentieel. De uitdaging was om deze groei zo goed mogelijk te ondersteunen door klaar te zijn voor het werken met meerdere valuta, vooruitbetalingen en geassocieerde bedrijven. Kortom: Hans Boodt was toe aan een ERP systeem met een internationaal karakter.

De keuze: een longlist aan pakketten

Hans van Meerten, Financieel Coördinator bij Hans Boodt Mannequins: “Bij de selectie van een nieuwe ERP oplossing hebben we gelet of de eerder genoemde pijnpunten daarin wel opgelost konden worden. Op de longlist stonden pakketten van AccountView, AFAS, SAP, Microsoft, Exact en UNIT4.

Na de tweede selectieslag hadden we nog vier pakketten op de shortlist staan. Daarbij viel UNIT4 af omdat daarin onze logistieke processen niet goed afgedekt konden worden. SAP viel af omdat de geboden software te gecompliceerd was om mee te werken. Hoewel Exact voor de financiële afdeling goed was, ketste het toch af op de niet passende functionaliteit voor orderafhandeling.”

Hans van Meerten vervolgt: “Toen bleef Microsoft Dynamics NAV over. We waren enthousiast over het pakket, maar we waren niet gelukkig met de gecompliceerde projectstructuur van de leverancier. Daardoor leek ook Microsoft Dynamics NAV – de oplossing die onze voorkeur genoot – geen optimale keuze meer. Tot we echter door een ander fashionbedrijf gewezen werden op TCOG, die een eigen fashion add-on bleek te hebben op Microsoft Dynamics NAV.”

Voordelen direct merkbaar

Hans van Meerten: “In itSuitsFashion gaan we werken met de Role Tailored Client. Daarmee heeft iedere medewerker zijn eigen startscherm met de voor zijn of haar functie specifieke taken, waardoor onze processen beter en makkelijker beheersbaar zijn. Hierdoor werken onze mensen nog efficiënter en verhoogt hun persoonlijke productiviteit. Dit levert ons een enorme efficiëntieslag op, waardoor we nog meer omzet kunnen behalen met hetzelfde aantal mensen.”

Orderafhandeling voor fashion

“De wijze van orderafhandeling is helemaal toegesneden op hoe het gaat in de fashionbranche. Het omvat precies het verloop van onze processen, waardoor we onze orders snel en efficiënt kunnen schrijven en kunnen volgen in het systeem. De informatie gedurende het hele proces stroomt vlot door en is beschikbaar voor precies de juiste mensen, die daardoor direct kunnen reageren”, aldus Hans van Meerten.

Containers koppelen aan inkooporders

“Wij kopen in vanuit het Verre Oosten. De zogenaamde traffickaart waarmee je zeecontainers aan inkooporders koppelt, was voor ons een belangrijk selectiecriterium. De genoemde traffickaart is voor ons cruciaal omdat we grip willen houden op de containers die onderweg zijn vanuit het Verre Oosten. Als hier iets mee gebeurt, moet direct duidelijk zijn welke inkooporders hiermee zijn gemoeid.”

Intercompany

Naast de logistieke functionaliteit speelde ook het feit dat Hans Boodt Mannequins uit verschillende bedrijven bestaat, een rol tijdens de selectie. “We hebben een Nederlandse, een Duitse, een Europese en ook nog een internationale BV. Die werken allemaal vanuit één logistiek centrum. Het nieuwe systeem moest deze intercompany-afhandeling goed aankunnen zonder dat het nodeloos ingewikkeld wordt gemaakt voor de gebruikers.”

Vooruitbetalingen zijn gebruikelijk in fashion

Een ander belangrijk punt betrof de vooruitbetalingen. Hans van Meerten: “Dit is onze branche heel gebruikelijk, maar ik heb gemerkt dat veel pakketten hier moeite mee hebben. Het systeem gaat er onder andere voor zorgen dat een order waarvoor de vooruitbetaling nog niet binnen is, ook niet kan worden uitgeleverd.”

Toekomstplannen

“De vervolgstap is de implementatie van de B2B webapplicatie (Sales Portal), waarmee onze agenten online hun orders in kunnen voeren. Daarnaast gaan we werken met Apps4Fashion, een enorm praktische en sterk visuele app voor orderinvoer. TCOG is ook hierin een belangrijke partner. We hebben de iPads voor onze partners al aangeschaft zodat ze zo snel mogelijk hun verkopen kunnen verhogen!”

Neem voor meer informatie over deze case, Microsoft Dynamics NAV en/of itSuitsFashion contact op met Rembrandt Kuijpers, Managing partner van TCOG. Bel naar +31 (0)30 687 47 39 of stuur een e-mail naar sales@tcog.nl.

Gratis Demo Aanvragen

Naast alle informatie op onze website, willen wij u ook een vrijblijvende demo aanbieden.
Bent u geïnteresseerd? Neem direct contact op of vraag uw gratis demo aan via onderstaande knoppen!