5 tips om succesvol te verkopen via marktplaatsen met ChannelEngine

 

Blog ChannelEngine

We kunnen er niet meer omheen: online marktplaatsen zijn booming en worden gezien als de toekomst van de fashion retail. Maar wat is het geheim van succesvol verkopen via fashion marktplaatsen als Amazon, Zalando, Spartoo, Bol.com en About You? Hoe kunt u ervoor zorgen dat uw producten worden gevonden, uw merknaam wordt herkend en uw klantenloyaliteit wordt vergroot?

 

Laten we eens kijken naar wat cijfers over de marktplaatsrevolutie: een indrukwekkende 58 procent van de wereldwijde online aankopen werd in 2019 gedaan via marktplaatsen. De mode-industrie is goed voor 18 tot 19 procent. Tegenwoordig zal 75 procent van de consumenten die op zoek zijn naar een spijkerbroek hun zoektocht beginnen op een platform als Zalando, in plaats van in de online winkel van een specifiek merk. Die percentages zullen alleen maar blijven stijgen en de corona-crisis heeft daar zeker aan bijgedragen.

 

Succesvol verkopen via marktplaatsen

Het is essentieel voor modemerken en retailers om aanwezig te zijn op deze online verkoopkanalen. Het is een enorme kans om uw bereik internationaal uit te breiden en meer omzet te genereren, maar het is tegelijkertijd ook een complexe uitdaging. Hieronder staan vijf tips over hoe u succesvol kunt verkopen via fashion marktplaatsen en uw verkoop kunt stimuleren.

 

Creëer een ultieme merkbeleving

Mode gaat over emoties, over de kunst van het verleiden. Als retailer of merk is het belangrijk om consumenten te inspireren tijdens hun zoektocht op een marktplaats en ze enthousiast te maken over uw producten – terwijl ze misschien eigenlijk op zoek waren naar een product van de concurrent. Aantrekkelijke visuele content is de perfecte manier om u te onderscheiden. Zorg ervoor dat de inhoud van topkwaliteit is. Zorg voor foto’s van goede kwaliteit, video’s en duidelijke productinformatie met de belangrijkste informatie en zoektermen op de juiste plaats. Dit zal ervoor zorgen dat het product aan alle verwachtingen voldoet en het risico op retouren verminderen. Modebedrijven met een geregistreerd merk kunnen op sommige marktplaatsen profiteren van extra tools, zoals een eigen merkpagina.

 

Zorg dat uw product gevonden wordt

U genereert kansen en herhaalorders als uw producten goed vindbaar zijn op een online marktplaats. We hebben een verschuiving gezien van merkgeoriënteerde zoekopdrachten naar merkloze zoekopdrachten in het zoekgedrag van consumenten op fashion marktplaatsen. Uit onderzoek is gebleken dat meer dan driekwart van de zoekopdrachten op Amazon merkloos zijn. Hierbij wordt gezocht naar generieke producten in plaats van merken. Dit betekent dat consumenten bijvoorbeeld zoeken naar ‘dames hardloopschoenen’, in plaats van naar een specifiek merk. Negentig procent van de tijd is het zoekgedrag als volgt in te delen: producttype, gebruikswijze, merk. U heeft er dus geen baat bij om uw merknaam voor de titel te zetten. De ChannelEngine tool zal u helpen om artikelnamen en trefwoorden te optimaliseren en te automatiseren. Dit zal per marktplaats en productcategorie een andere strategische aanpak vereisen.

 

Voldoe aan de verwachtingen van de consument

Kenmerkend voor de modebranche is het werken met seizoenen, kleuren en maattabellen. Vooral dat laatste is een belangrijk aandachtspunt, omdat maattabellen per online marktplaats kunnen verschillen. Iemand die bijvoorbeeld wil verkopen via Zalando, de grootste Europese online modewinkel, zal een maattabelcode moeten opstellen waarmee uw maten worden omgezet naar de standaardmaten van Zalando. Het gebruik van de juiste maattabellen op de productpagina’s is van vitaal belang. Dit zal ervoor zorgen dat de consument een product ontvangt dat aan zijn of haar verwachtingen voldoet.  Ook hier geldt: dit voorkomt retouren, waardoor u tijd en geld bespaart. Als u van plan bent om via marktplaatsen te adverteren, zorg er dan voor dat u daadwerkelijk aan de verwachtingen van consumenten kunt voldoen. Als u van een bepaald kledingstuk aan het eind van het seizoen nog maar een paar maten over heeft, is het slim om uw marketingbudget te gebruiken om een andere collectie te pushen.

 

Automatiseer uw verkoop

Het is misschien makkelijk om uw verkopen goed bij te houden als u voor het eerst via marktplaatsen begint te verkopen. Dit zal echter steeds meer tijd gaan kosten naarmate uw verkopen beginnen toe te nemen, of als u via meerdere marktplaatsen gaat verkopen. Of, erger nog: uw verkopen lopen volledig uit de hand. Voorraadbeheer is één van de kritische succesfactoren. U wilt er zeker van zijn dat u altijd voldoende voorraden van producten heeft op het juiste moment. Zorg er dus voor dat uw logistieke infrastructuur goed georganiseerd is, zodat u het toenemende aantal orders en retouren aankunt en efficiënt kunt beheren. ChannelEngine helpt modebedrijven, distributeurs en retailers om hun verkoop te automatiseren. De tool creëert een naadloze integratie tussen uw bedrijf en de toepasselijke internationale marktplaatsen, met als doel tijd te besparen en de winstniveaus te verhogen.

 

Houd de controle

En tot slot: bedrijven die louter leverancier zijn van online marktplaatsen zoals Amazon, hebben vaak weinig sturing als het op verkoop aankomt. Ze worden afhankelijk van het inkoopplatform en zijn overgeleverd aan de strategie daarvan. U houdt zelf de controle over dit proces als u de verkoop en voorraden zelf beheert via het model van ChannelEngine. U bepaalt welke producten u wilt aanbieden, in welke aantallen en de bijbehorende verkoopprijzen. Zo houdt u volledige controle over wat er verkocht wordt en over uw winstgevendheid.

 

Webinar: Verkopen via marketplaces

TCOG helpt modebedrijven om hun online betrokkenheid te vergroten met behulp van marketplaces in samenwerking met partner ChannelEngine. Starten met verkopen via marketplaces? Herbekijk onze webinar ‘Verkopen via marketplaces – Waar moet u beginnen?’ of neem vrijblijvend contact met ons op via sales@tcog.be.

 

Bron: ChannelEngine